Aplicațiile Facebook, WhatsApp și Instagram au revenit! Ce s-a întâmplat de fapt?

Cauza

Conform Reuters, Facebook a devenit inaccesibil pentru că utilizatorii nu mai sunt direcţionaţi către adresa corectă de către DNS – sistemul care permite adreselor web să-i direcţioneze pe utilizatori la conţinutul de care sunt interesaţi.  Experţii în securitate care urmăresc situaţia sunt de părere că această problemă a fost declanşată de a eroare de configurare care a făcut ca serverele Facebook să devină inaccesibile. O astfel de situaţie nu a mai fost înregistrată din 2019, când întreruperea a durat aproximativ 14 ore.

Varianta unui atac din exterior, derulat de hackeri, este considerată mai puţin probabilă. Un atac masiv de tip „denial-of-service” (DoS) care să poată bloca serverele celei mai populare platforme social media ar avea nevoie fie de o coordonare perfectă între cele mai puternice grupări de hackeri, fie de folosirea unei tehnici complet noi de exploatare a unor eventuale vulnerabilităţi.

Downdetector un serviciu online care urmărește doar întreruperile prin colectarea rapoartelor de stare dintr-o serie de surse, inclusiv erori trimise de utilizatori pe platforma sa, a arătat că au existat câteva sute de mii de incidente prin care se raportau probleme cu Facebook și Instagram.

De ce a durat atât de mult soluționarea problemei?

Sistemele interne ale Facebook sunt rulate din același loc, astfel încât angajaților le-a fost greu să diagnosticheze și să rezolve problema. După cum a afirmat pe Twitter Alex Hern, editor de tehnologie al Guardian, „Facebook rulează TOTUL prin Facebook”, așa că și modul obișnuit de a rezolva o astfel de problemă nu funcționa. Astfel, se pare că personalul Facebook nu a putut accesa propria platformă de comunicații, chiar de la locul de muncă.

Cât a durat problema Facebook?

Conform unui articol din cloudflare.com, problemele de accesare ale Facebook au apărut în jurul orei 15:50 UTC și au continuat până la 21:20 UTC.

Explicația Facebook

„Tuturor oamenilor și întreprinderilor din întreaga lume care depind de noi, ne pare rău pentru neplăcerile cauzate de întreruperea de astăzi pe platformele noastre. Am lucrat cât de mult putem pentru a restabili accesul, iar sistemele noastre sunt acum în funcțiune. Cauza care stă la baza acestei întreruperi a afectat, de asemenea, multe dintre instrumentele și sistemele interne pe care le folosim în operațiunile noastre de zi cu zi, complicând încercările noastre de a diagnostica și rezolva rapid problema.

Echipele noastre de inginerie au aflat că schimbările de configurare pe routerele magistrale care coordonează traficul de rețea între centrele noastre de date au cauzat probleme care au întrerupt această comunicare. Această perturbare a traficului de rețea a avut un efect în cascadă asupra modului în care centrele noastre de date comunică, oprind serviciile noastre.

Serviciile noastre sunt acum din nou online și lucrăm în mod activ pentru a le readuce pe deplin la operațiunile regulate. Vrem să clarificăm în acest moment un aspect: credem că motivul principal al acestei întreruperi a fost o schimbare de configurație defectuoasă. De asemenea, nu avem nicio dovadă că datele utilizatorilor au fost compromise ca urmare a acestei perioade de nefuncționare.

Oamenii și afacerile din întreaga lume se bazează pe noi în fiecare zi pentru a rămâne conectați. Înțelegem impactul pe care astfel de întreruperi îl au asupra vieții oamenilor și responsabilitatea noastră de a informa oamenii cu privire la perturbările serviciilor noastre. Ne cerem scuze tuturor celor afectați și lucrăm pentru a înțelege mai multe despre ceea ce s-a întâmplat astăzi, astfel încât să putem continua să ne facem infrastructura mai rezistentă.”

Sursa: Facebook

Scroll to Top